Over girlboss zijn en hoe je dan je tijd indeelt (en wat goede voornemens, want zo makkelijk is het nu ook weer niet)

happy acorn time management

Ik werk nu bijna anderhalf jaar voor mezelf, en ik heb er echt nog nooit spijt van gehad. Het grootste deel van je eigen girlboss zijn is namelijk heel veel feest en confetti, omdat je alles lekker zelf kunt bepalen. Maar, ik geef het toe: dat heeft soms ook best nadelen. Bijvoorbeeld als het gaat om je tijd indelen. Ik vind het heerlijk om mijn eigen tijd in te delen, maar oei, het vergt wel discipline. Een eigen bedrijfje runnen gaat sowieso met vallen en opstaan, maar als het om time management gaat, is dat misschien nog wel mijn grootste struikelblok.

Oké, misschien dan hè. Belastingaangifte is ook niet mijn beste vriend.

Vallen en opstaan dus. Op sommige dagen ben ik heel productief, simpelweg omdat het druk is. Dan heb ik zoveel te doen, en kan ik het me echt niet veroorloven om twee uur over een instagramfoto te doen, of mijn lunchpauze uit te breiden met een bezoekje aan de supermarkt, en ach, dan ook maar even lagns de kringloop. Ja, drukke dagen zijn wat tijdmanagement betreft best wel handig.

Maar op sommige dagen.. dan zijn die laatstgenoemde bezigheden eigenlijk best wel aantrekkelijk, omdat er niet zoveel harde deadlines in mijn agenda staan. Niet dat ik dan niks te doen heb, want hé, nieuwe kaartjes komen echt niet uit zichzelf mijn webshop binnen wandelen. Maar dan is die druk even weg en is productief werken zomaar best heel moeilijk.

De afgelopen weken was dat het geval, en worstelde ik daar nogal mee. Want ja, op sommige dagen is het helemaal oké – of zelfs heel goed – om gewoon even stil te staan. Maar als dat twee weken achter elkaar is, terwijl ik eigenlijk genoeg te doen hebt, is het iets minder oké. Dan raak ik gefrustreerd omdat ik te weinig doe, en doe ik te weinig omdat ik gefrustreerd ben. Zo’n soort van negatief cirkeltje krijg je dan.

happy acorn time management

Kortom: het is tijd voor verandering. Afgelopen vrijdag haalde ik (met veel moeite) een deadline, en nu heb ik weer wat rust en vrede in mijn lijf voor goede voornemens. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik ben niet zo goed in hele kleine voorzichtige voornemens, dus ik ga gewoon all the way. Met (geen) suiker werkte dat ook, dus ik heb goede hoop ;-) Kijk, dit zijn mijn plannetjes*:

Ochtendroutine

Ik ben niet echt een uitslaper en ik heb – in tegenstelling tot veel anderen – niet zoveel moeite met vroeg opstaan. Iets vroeger opstaan lijkt me eigenlijk best wel fijn zelfs. In plaats van half acht, probeer ik de komende tijd om half zeven op te staan, zodat ik de dag kan beginnen met een wandelingetje. Dan kan mijn duffe hoofd even rustig wakker worden, en heb ik meteen wat actie in de taxi (sorry, ik vind dat gewoon heel leuk klinken).

Daarna ga ik douchen en aankleden, zodat ik rond half acht kan ontbijten. Om acht uur maak ik mijn planning voor de dag en zet ik ook meteen een kopje koffie, zodat ik tussen kwart over acht en half negen aan het werk kan. Kijk, ik vatte het samen in een tekeningetje:

happy acorn time management morning routine

Planning

En dan de werkdag. Wat betreft het indelen van mijn taken is er wel wat verbetering mogelijk. Zo wil ik proberen om de meest intensieve taken voortaan ‘s ochtends te doen. Dan kan ik me fris en fruitig focussen op de dingen die echt veel energie, concentratie en creativiteit kosten. Na de lunch is het tijd voor de wat simpelere taken, zoals bestellingen inpakken, mails beantwoorden en vrolijke content maken voor social media.

En als we het dan toch over social media hebben: ‘s ochtends geen social media! Volgens mij heb ik dat namelijk heel hard nodig. Want oef, wat laat ik me daar snel door afleiden. Dat wordt dus een flinke uitdaging, maar als het me lukt win ik daar keiveel tijd en focus mee.

Verder heb ik de meldingen op mijn telefoon inmiddels uitgezet, zodat ik daar niet steeds door afgeleid kan worden. Mijn doel is om mijn zakelijke mailbox alleen nog om 13.00 uur en om 16.30 te checken, zodat ik binnengekomen bestellingen dezelfde dag nog op de post kan doen, en aan het eind van de dag alvast een ruwe planning voor de volgende dag kan maken.

En als laatste lijkt het me fijn om ‘s middags om 17.00 de deur van mijn werkkamer achter me dicht te doen. En dan mag ‘ie ook gewoon echt dicht, want dan hoef ik niet meer stiekem nog allerlei kleine minidingetjes te doen omdat ik me schuldig voel omdat ik overdag niet hard genoeg gewerkt heb. Dan eten we op tijd en is er nog genoeg avond over om het werk los te laten en fijne chille dingen te doen. Kunnen we mooi om tien uur naar bed, want half zeven eruit is per ongeluk best een beetje vroeg :-)

happy acorn time management

Sounds like a plan, doesn’t it? Ik merk dat ik er zelfs een beetje zin in heb, ha :-) De laatste weken was mijn focus overal en nergens (niet in mijn werkkamer), en het lijkt me heerlijk om weer wat productiever te zijn, in plaats van continu rond te lopen met een onvoldaan gevoel. Wish me luck! En o, mocht je ook nog tips hebben, dan hoor ik die graag! Misschien ben jij ook wel girlboss en heb je de gouden oplossing hiervoor gevonden, dan ben ik natuurlijk reuzebenieuwd. :-)

PS. *Deze afbeelding, die ik afgelopen weekend op Pinterest tegenkwam, heeft me flink geïnspireerd :-)

24 reacties

  1. Ahh Nina, zo herkenbaar!! Heb net dit weekend om dezelfde reden een Vrolijk-Plan-Van-Aanpak gemaakt voor mezelf. Maar die van jou is echt een kunstwerkje geworden! Succes!!

  2. Precies één van de redenen waarom ik denk dat ik het niet in me heb om zelfstandige te worden: timemanagement. Het afgelopen semester heb ik mijn studie een beetje (verplicht) on hold gezet waardoor ik (naast werk en stage) veel vrije tijd had en ik had zóveel kunnen doen en ik heb zó weinig gedaan. En nu colleges volgende week weer beginnen heb ik 1000 ideeën terwijl het zonder al mijn ideeën en werk en sport al druk genoeg is.

    • Ahh suf is dat dan hè, dat juist op die drukke momenten alle ideeën komen! Bij mij gaat het dus ook niet vanzelf, af en toe heb ik gewoon even een schop onder m’n kont nodig van mezelf of iemand anders. ;-)

  3. Ah zo herkenbaar dit! Als ik ‘s ochtends begin met het delen van iets op FB dan ben ik zo een uur verder. OH MY G. Zo zonde van je energie en tijd. Merk jij ook dat je ‘s ochtends meer werk verzet?

    • Jaaaa, dat inderdaad! Haha social media is zo tijdrovend! Terwijl het ook wel echt onderdeel van m’n werk is, want bijna al m’n opdrachten komen binnen door instagram of facebook. Maar de dag ermee beginnen is voor m’n werkflow echt niet optimaal, dus het bevalt me heel goed om dat nu tot ‘s middags te bewaren :)

  4. Oh wat herkenbaar. De dagen dat ik niet aan het werk ben, maar wel aan mijn onderzoek moet werken zijn soms zo lastig. Een ‘socialmediaindeochtendstop’ zou ik ook zeker moeten inplannen. Het maken van To Do lijstjes ben ik dan ook erg goed in. Ik zet er ook altijd de kleinste dingen op, want dan kun je meer afvinken ;-)

    P.s. Heb vandaag jouw blog ontdekt en wordt er helemaal vrolijk van :-)
    Heb gelijk maar heel veel verhaaltjes van jouw gelezen

    • Haha je laatste zinnetje voor de p.s., daar moest ik om lachen, want dat is zo herkenbaar. :-) En yes, die socialmediaindeochtendstop blijkt dus echt heeeeel bevorderlijk te zijn voor je productiviteit, kan het je zeker aanraden! (Hoewel enige discipline wel vereist is ;-))

  5. Klinkt goed! Ik ben nu ruim vijf jaar zelfstandige, maar mijn discipline gaat nog altijd een beetje op en af… Laat je over een tijdje weten hoe het gaat? Dat zou ik ook interessant vinden om te lezen!

    • Ah leuk om iets daarover te horen van iemand die al wat langer voor zichzelf werkt! Bij mij zal dat ‘op en af gaan’ er dan ook wel in blijven zitten ;-) Maar gelukkig ben ik nu al twee weken op, dus hopelijk blijft dat voorlopig een poosje zo! En ik zal er binnenkort nog eens wat over schrijven, ik denk over een weekje (of twee), dan kan ik nog iets beter de balans opmaken dan nu :)

  6. Klinkt als een goed plan! Vroeg opstaan vind ik ook fijn. Meestal sta ik om 5:45 op & zit ik om 7:00 achter m’n computer. Vind het zo chill om al aan het werk te zijn terwijl ik weet dat veel mensen nog slapen, voor m’n gevoel is dat echt een uurtje cadeau haha.

    • Oe, wauw, dat is pas vroeg! Tof dat dat je lukt en dat het je ook zo goed bevalt! Mijn meneer vindt het stiekem niet zo leuk dat mijn wekker nu om half 7 gaat, want hij is echt niet zo’n ochtendmens, dus nog vroeger wil ik hem niet aan doen ;-) Maar mag ik heel nieuwsgierig vragen hoe laat je dan naar bed gaat? Want daar struggle ik nu nog een beetje mee, ik lig vaak niet zo vroeg in bed en dan worden de nachten toch eigenlijk net iets te kort..

  7. Ik wil ook wat productiever worden. Voor mij is het soms zo verleidelijk om dan heel lang nog in bed te blijven liggen terwijl ik in die tijd al zoveel had kunnen doen. Vandaag lukte het weer niet om voor 08:00 wakker te zijn, maar ik heb het gelukkig wel weer goed gemaakt door meteen van alles te doen!

  8. Ah ja, je eigen tijd indelen is het fijnste en tegelijkertijd het moeilijkste aan eigen baas zijn. Zo vind ik het fijn dat ik nu m’n plannen opzij kan schuiven om naar het strand te gaan om te genieten van de laatste mooie dagen. Want met mooi weer binnen zitten, dat vind ik het allermoeilijkste. Gelukkig gaat het dit weekend regenen ;-)

  9. Pingback: Mijn Bloglovin' collecties • Het Zusje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »